چرا قیمت بیت کوین می تواند تا ۸,۰۰۰ دلار سقوط کند؟

۱۶۹ ۰ ۰ دیدگاه

نمودار قیمت بیت کوین (BTC) در چند ماه گذشته شامل چشم اندازی نزولی بوده است. بر کسی پوشیده نیست که این ارز دیجیتال پس از آنکه در اواخر ماه مارس به 48,000 دلار رسید، به طور مداوم کف های پایین تر (lower lows) تشکیل داده است.

به طرز شگفت آوری، فاصله بین سطوح حمایت بیشتر شده است زیرا اصلاحات اخیر قیمت، اعتماد سرمایه گذاران و ریسک پذیری را کاهش داده است. به عنوان مثال، سطح 19,000 دلار تقریباً 10,000 دلار از حمایت قبلی فاصله دارد. بنابراین اگر حرکت مشابهی اتفاق بیفتد، سطح منطقی بعدی 8,000 دلار خواهد بود.

در 11 جولای، هیئت ثبات مالی (FSB)، هیئتی شامل کشورهای G20 که بر سیستم مالی جهان نظارت دارد، اعلام کرد که احتمالا فهرستی از پیشنهادات را برای بخش کریپتو در ماه اکتبر ارائه می کند. FSB افزود که نهادهای نظارتی بین‌المللی باید بر بازار ارزهای دیجیتال مطابق با اصل «فعالیت مشابه، ریسک مشابه، مقررات مشابه» نظارت کنند.

جان کانلیف (Jon Cunliffe)، معاون فرماندار برای ثبات مالی در بانک انگلستان در یک سخنرانی مکتوب در 12 جولای گفت که دوران رمزارزها تا حدودی به سر رسیده است و دیگر نباید نگران آن باشیم. کانلیف ​​افزود:

 نوآوری باید در چارچوبی رقم بخورد که مقدار ریسک در آن مدیریت شود.

سرمایه‌گذاران هنوز با ضررهای ناشی از سپرده گذاری بر روی پلتفرم های وام دهی سلسیوس (Celsius) و ویجر دیجیتال (Voyager Digital) کنار نیامده اند. هر دو شرکت همچنان به دنبال یک برنامه بازیابی پس از ورشکستگی اخیر هستند. ویجر اعلام کرد که از شرکت ورشکست شده تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) بیش از ۶۵۰ میلیون دلار طلب معوقه دارد. این در حالی است که تعداد دقیق دارایی‌های مشتریان هنوز مشخص نیست.

جریان منفی اخبار در پریمیوم (premium) قراردادهای آتی بیت کوین در بازار بورس و کالای شیکاگو (CME) نیز قابل مشاهده است. شاخص پریمیوم تفاوت بین قراردادهای آتی بلندمدت و قیمت های لحظه ای اسپات را در بازارهای عادی اندازه گیری می کند.

هر زمان که این اندیکاتور منفی می شود، به عنوان هشدار عمل می کند. این وضعیت به عنوان عقب ماندگی نیز شناخته می شود و نشان دهنده احساسات نزولی است.

این قراردادهای ثابت ماهانه معمولاً در پریمیوم پایین قرار دارند که نشان می‌دهد فروشندگان برای مدت طولانی‌تری درخواست پول بیشتری می‌کنند. در نتیجه، معاملات آتی باید در بازارهای سالم با 0.25٪ تا 0.75٪ پریمیوم باشد، وضعیتی که به عنوان contango شناخته می شود. Contango وضعیتی است که در آن قیمت آتی یک کالا بالاتر از قیمت لحظه ای است.

توجه کنید که چگونه این اندیکاتور از اوایل آوریل زیر محدوده "خنثی" قرار گرفته است. این امر به این دلیل است که بیت کوین نتوانست سطوح بالای 45,000 دلار را حفظ کند. داده‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران نهادی تمایلی به باز کردن موقعیت‌های خرید اهرم دار ندارند.

داده‌های ارائه‌شده توسط صرافی ها، نسبت پوزیشن های لانگ  و شورت معامله گران را نشان می دهد. با تحلیل پوزیشن هر مشتری در بازارهای اسپات، قراردادهای دائمی و آتی، می توان بهتر درک کرد که معامله گران حرفه ای نسبت به بازار صعودی هستند یا نزولی.

گاهاً اختلافاتی در روش صرافی های مختلف وجود دارد، بنابراین بینندگان باید تغییرات را به جای ارقام مطلق در نظر بگیرند.

با وجود اصلاح 11 درصدی بیت کوین از 9 تا 12 جولای، تریدرهای حرفه ای مقدار اهرم خود را برای پوزیشن های لانگ افزایش داده اند. نسبت لانگ به شورت در صرافی بایننس تقریبا در 1.13 باقی مانده است، در حالی که در صرافی هیوبی از 0.95 شروع شد و اکنون  به 0.93 رسیده است. با وجود افزایش از 1.09 به 1.32  در صرافی اوککس، این مقدار جبران شده است.

مقدار کم پرمیوم در قرارداد آتی CME نگران کننده نیست زیرا بیت کوین با مقاومت 20,000 دلاری دست و پنجه نرم می کند. علاوه بر این، معامله گران برتر در صرافی های مشتقات با وجود کاهش 11 درصدی قیمت در طی سه روز، پوزیشن های لانگ خود را افزایش داده اند.

بعید است که فشار نظارتی در کوتاه مدت کاهش یابد. در عین حال، فدرال رزرو کار زیادی نمی تواند برای سرکوب تورم بدون ایجاد نوعی از بحران اقتصادی انجام دهد. به همین دلیل، معامله گران حرفه ای برای خرید در کف عجله ندارند زیرا همبستگی بیت کوین با دارایی های سنتی همچنان بالاست.

دیدگاهی برای این خبر منتشر نشده
userPic
در پاسخ به دیدگاه #
بالا