ممنوعیت تورنادو کش می‌تواند برای سایر پروتکل‌های حریم خصوصی فاجعه‌آمیز باشد

۱۷۴ ۰ ۰ دیدگاه

ممنوعیت تورنادو کش (Tornado Cash) در ایالات متحده می تواند پیامدهای منفی در پروتکل های وب 3 (Web3) به ویژه پروتکل هایی که حریم خصوصی را در بلاک چین ارائه می دهند، داشته باشد.

نگرانی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که تحریم‌های اخیر دولت ایالات متحده علیه تورنادو کش تبدیل به یک دومینوی منفی برای حریم خصوصی در وب 3.0 شود که در نهایت می‌تواند کل این فضا را «بی معنی» کند.

شومو چو (Shumo Chu)، یکی از بنیانگذاران پروتکل حریم خصوصی Manta Network، ابراز نگرانی کرد که تحریم های سختگیرانه علیه تورنادو کش می تواند بر هر پروتکل Web3 از جمله پروتکل هایی که حریم خصوصی را ارائه می دهند، تأثیر منفی بگذارد.

چو یکی از بنیانگذاران شبکه Manta است که مبتنی بر پولکادات می باشد. این شبکه، یک پروتکل حریم خصوصی لایه 1 است که تراکنش های خصوصی را در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) امکان پذیر می کند.

تورنادو کش (TORN)، یک پروتکل حریم خصوصی محور در شبکه اتریوم (ETH)  است که تراکنش های کوین را ناشناس می کند. این پروتکل ها مشابه مونرو (XMR) و زی کش (ZEC) هستند که اطلاعات فرستنده و گیرنده تراکنش های ارز دیجیتال را پنهان می کنند.

در اوایل این ماه، وزارت خزانه داری ایالات متحده عملاً ساکنان ایالات متحده را از استفاده از این پروتکل منع کرد و 44 آدرس ETH و USDC مرتبط با آن را در لیست اتباع ویژه تحت تحریم قرار داد.

چو ابراز نگرانی کرد که سایر پروتکل‌های حفظ حریم خصوصی مانند شرکت او نیز ممکن است مورد هدف قرار بگیرند و سانسور بیشتری به این زمینه اضافه شود.

چو اذعان کرد که ممنوعیت دولت ایالات متحده ظاهراً به نفع امنیت ملی انجام شده است زیرا لازاروس، گروه هکری کره شمالی از تورنادو برای پولشویی سرمایه به سرقت استفاده کرده اند.

دیدگاهی برای این خبر منتشر نشده
userPic
در پاسخ به دیدگاه #
بالا